Hur pandemin har påverkat medarbetarlojalitet

Inslag i SVT Rapport.

I april 2022 kommenterade Lina Martinsson från UrbanUrban på Netigates rapport om hur medarbetarlojalitet har förändrats mellan 2019 och 2021.

En rapport släppt av Netigate i januari 2022 påvisar att medarbetarlojalitet, i detta fall medarbetarnas benägenhet att stanna hos en arbetsgivare, gick upp under 2020 och sedan ner under 2021. Rapporten uppmärksammades i SVT Rapport som sändes i april 2022

Efter två år av pandemin har det nya normala börjat ta form. Vi ser förändringar på arbetsmarknaden, delvis som direkta effekter och delvis som potentiellt drivits på snabbare av pandemin. På UrbanUrban har vi sett överensstämmande trender som i Netigates rapport och här diskuterar vi anledningar och resultat av hur medarbetarlojalitet har påverkats av pandemin. 

2020: omvärdering av trygghet 

I Sverige har vi generellt en trygg arbetsmarknad med bra villkor till skillnad från andra länder. När det i början av pandemin skedde drastiska förändringar blev många personer uppsagda och andra blev permitterade. Många företag stoppade sina rekryteringar och arbetsmarknaden stannade upp. Plötsligt uppstod en stor osäkerhet när det kom till jobb, något vi är ovana vid. 

Utifrån ett rekryteringsperspektiv märkte vi att antalet ansökningar för de företag som fortsatt hade möjlighet att rekrytera gick upp enormt. Detta som följd av att det helt enkelt fanns fler folk som sökte jobb än vanligt. Samtidigt märkte vi även att de som fick behålla sina jobb var tveksamma till att byta jobb mitt i pågående pandemi. Att ge upp en fast och trygg anställning mot något nytt med rådande regler för permittering och ordningsregler kändes osäkert.

Som resultat omvärderades trygghet som en av de absolut viktigaste faktorerna när det kommer till jobb, vilket vi ser som en bidragande faktor till att medarbetare var mer benägna att stanna hos sin nuvarande arbetsgivare. 

2021: det nya normala 

Under 2021 började det nya normala ta form. Att arbeta hemifrån var vid det här laget mer en normalitet än något ovanligt. Företag började ta fram planer för hur man ska återgå till arbete, om man ska ha en hybridlösning för arbetsplats och vad policys ska säga. Diskussioner som pågått ett tag, exempelvis om vad medarbetare anser är viktigt och vikten av flexibilitet i arbetslivet, börjar ta ordentlig fart med pådrivning av pandemin.

Sakta men säkert börjar det röra sig på arbetsmarknaden igen, företag började anställa i normal takt och medarbetare började söka jobb. Framförallt efter sommaren märkte vi ett stort skifte i att rörelsen på arbetsmarknaden gick upp ordentligt. 

Medan vissa tröttnat på att inte träffa sina kollegor fysiskt insåg andra att hemmajobb är att föredra. Nya möjligheter till distansjobb både inom och utanför landets gränser har öppnats upp och för många minskar stressen i att ta sig till och från jobbet i resväg. Synen på hur ett jobb faktiskt ska vara och hur det ska funka med vardagen har förändrats. 

Våra spaningar framåt 

Enligt oss ställer medarbetare inte nödvändigtvis högre men absolut andra typer av krav. Kraven på just flexibilitet och frihet är absolut högre. Att erbjuda en flexibel arbetsplats och arbetstider är något som sedan länge varit standard för vissa företag men nu ställs de kraven på nästintill alla typer av företag. Man vill få tillit och autonomi, flexibilitet och friheten att få livet att gå ihop. 

Samtidigt har förutsättningarna för att exempelvis bedriva bra ledarskap, lärande och gemenskap samt god kultur förändrats. Som resultat har det nya normala minst sagt drivit förändring och att företag måste anpassa sig för att fortsatt vara en attraktiv arbetsgivare samt kunna behålla medarbetare. 

Många företag har redan beslutat om att ha en hybridlösning. Som nästa steg väntar vi med spänning på att se vad resultaten blir när folk arbetar flexibelt utifrån olika typer av förutsättningar och behov. Tidigare har medarbetare jobbat hemifrån på mer eller mindre samma villkor, alltså på grund av pandemin och dess restriktioner, men nu när vi är tillbaka till att man kan välja fritt, vad blir resultaten och hur behöver företag anpassa sig? 


Lina Dobrzynski
lina@urbanurban.se

Lina Dobrzynski