Personalporträtt: Ida Garamvölgyi

“Jag drivs av affärsutveckling både internt på UrbanUrban och genom våra partners där jag får följa deras resa.”

När Ida Garamvölgyi startade UrbanUrban hade hon tidigare drivit rekryteringsföretag och såg att det fanns utrymme för både förbättring och att arbeta smartare med rekrytering. Läs mer om UrbanUrbans historia, affärsidén bakom och vad som driver Ida som entreprenör. 

Hur kommer det sig att du startade företag inom just rekrytering?

- ”Redan under min tid som säljare av platsannonser för just rekrytering såg jag hur avgörande rekrytering är för företags framgång. Människorna är bolagets kärna och jag upplevde att den förståelsen kanske inte fanns hos alla företag. Jag har också alltid haft lätt för att skapa relationer och att knyta kontakter, vilket gjorde att det kändes som rätt väg att gå.” 

Vad är bakgrunden till att UrbanUrban grundades? 

- “Innan UrbanUrban grundades hade jag hade drivit rekryteringsföretag i tio år och kunde då se både för- och nackdelar med ett traditionellt upplägg. Största nackdelen var att man ofta fick dåliga förutsättningar för att lyckas i själva rekryteringen. Det blev ofta snabba puckar, en relativt stressad brief och samtidigt ville kunden ville ha tjänsten tillsatt igår. Kvalitén blev ofta lidande, upplägget begränsade hur väl man kunde lära känna kunderna, dess verksamhet och behov.” 

Ida fortsätter berätta att branschen dessutom sett likadan ut under väldigt lång tid och att hon kände att det var dags för ett nytt sätt att jobba på. UrbanUrban grundades med idén om att skapa en affärsmodell som är anpassad just efter växande företag. 

Hur ser UrbanUrbans erbjudande ut? 

- “Vi partnar upp med våra kunder och jobbar sida vid sida i längre cykler, så att vi kan lära känna deras verksamhet och mål på djupet. På så sätt kan vi matcha dem med personer som bidrar till både tillväxt och kultur. Vi jobbar likt en intern rekryteringsfunktion fast vi är externa och är stand by för när det är dags att växa. Dessutom blir vi mer och mer effektiva.

En viktig förutsättning för att lyckas när våra kunder går in i en tillväxtfas är att det finns en stabil grund och en rekryteringsprocess som går att snurra snabbt utan att tappa kvalitet. Därför startar vi alltid ett partnerskap med att sätta upp karriärsida med bakomliggande rekryteringssystem samt processer och struktur för att kunna snurra hjulet snabbt när det är dags att rekrytera.” 

Nu såhär efter 15 år av att driva företag,  finns det några lärdomar du tagit med dig i rollen som företagare?  

- “Främst skulle jag säga att jag fått en genuin förståelse för utmaningarna som en ägare står inför. Det är många bitar som ska fungera och man får hantera att både ha ‘ägarhatten’ och ‘chefshatten’ på samtidigt. Jag känner att jag har en förståelse för vad våra kunder går igenom i olika faser av en företagsresa.”  

En annan viktig lärdom som Ida tagit med sig är också hur de mjuka värden spelar in när det kommer till en lyckad rekrytering och i utsträckning ett företags tillväxt. Mjuka värden är ofta något som driver människor i deras jobb och i Idas egen vardag är det just att få hjälpa företag att växa tillsammans med sin personal som gör jobbet extra givande. 

Vad är det som driver dig i ditt jobb? 

- “Sen jag började driva eget så har jag blivit en gladare person och älskar mitt jobb. Jag drivs av affärsutveckling både internet på UrbanUrban och genom våra partners där jag får följa deras resa. Det är otrolig kul att sätta sig in i nya branscher och få en förståelse för hur det fungerar på olika plan.” 

Vad är du mest stolt över gällande UrbanUrban? 

- “Jag är jättestolt över vår kundbas och hur nöjda de är. Affärsmässigt är jag också stolt över vår modell - det är något jag verkligen känner passar mitt sätt att jobba och samtidigt en perfekt match för vår målgrupp av kunder. Jag är även väldigt stolt över UrbanUrban internt, vår kultur och vår personal.” 

Vad finns i pipen för UrbanUrban framöver?

- “Vi är i planeringsfas kring hur vi kan växa på en strategisk nivå och hur vi kan vidareutveckla vårt erbjudande gentemot våra kunder och partners. Internt kikar vi mer på hur vi kan växa och bli fler konsulter. Vi har dessutom precis signat ett eget kontor och kommer inom kort att flytta in i nya lokaler på Dalagatan, det ser vi alla fram emot!”